کد خبر: ۷۵۹۱۲۹
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
آمریکا تخمین می‌زند بیش از پنج هزار سرباز روسیه کشته شده باشند

جنگ اوکراین| جنایت جنگی روس‌ها در ماریوپل

بنابه گزارش ها یک بیمارستان کودکان و زنان و زایمان در شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفته که حداقل ۱۷ نفر در آن زخمی شده اند. گفته می شود که ساکنان این شهر از دسترسی به غذا، آب، برق و گاز محروم هستند و گورهای جمعی برای دفن کشته ها حفر شده است. بمباران بیمارستان با محکومیت شدید نهادهای مختلف از جمله سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و واتیکان روبرو شده است. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می گوید که روسیه ممکن است در اوکراین از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کند.
جنگ اوکراین| جنایت جنگی روس‌ها در ماریوپل
آفتاب‌‌نیوز :

تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد پانزدهمین روز خود می‌شود که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. همزمان خبرگزاری‌های بین‌المللی از تشدید درگیری‌ها در اطراف کی‌یف و نیز پیشروی نیروها و تانک‌های ارتش روسیه به سمت پایتخت اوکراین خبر می‌دهند. از سوی دیگر هدف قرار گرفتن بیمارستان ماریوپل و محاصره ۹ روزه این شهر که گفته می‌شود به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی انجامیده، نگرانی‌ها را نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در اوکراین افزایش داده است. این تحولات با ادعای روز چهارشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص اهداف صرفا نظامی ارتش این کشور در تناقض است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حمله روز چهارشنبه روسیه به بیمارستان اطفال و زنان و زایمان در ماریوپل را "جنایت جنگی" خوانده است.

همزمان جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هشدار داده که روسیه ممکن است در اوکراین از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کند.

در تحولی دیگر دولت اوکراین می گوید که جریان برق نیروگاه سابق اتمی در چرنوبیل بعد از نبردها در این محل قطع شده است، به طوری که سوخت محدودی برای ژنراتورهای پشتیبان وجود دارد.

تازه ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید(در حال به روزرسانی):

سران اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه را رد کردند

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.

رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

پیشتر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.

حمله روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور چین را «مضطرب و ناآرام» کرده

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه گفت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است.

رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

برنز که در نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور یافته بود گفت رهبر چین هم به دلیل «آسیب به اعتبار چین به خاطر ارتباط با روسیه در موقع تجاوز به اوکراین» و همچنین «پیامدهای اقتصادی جنگ در زمانی که نرخ‌های رشد چین به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌اند»، نگران است.

ویلیام برنز افزوده است که روسیه قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را تصرف کند اما نقشه او با شکست مواجه شد.

روسیه حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل را«صحنه‌سازی» خواند

ارتش روسیه گفته است حمله روز گذشته به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل یک «صحنه‌سازی» بوده که توسط «ناسیونالیست‌های اوکراینی» انجام شده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در این باره گفت: «نیروی هوایی روسیه هیچ گونه عملیاتی با قصد نابودی هدف در منطقه ماریوپل انجام نداده است. حمله هوایی ادعایی، یک صحنه‌سازی کامل بوده که به منظور دامن زدن به احساسات ضدروسی در افکار عمومی غرب انجام گرفته است.»

مقامات اوکراینی می‌گویند در بمباران این بیمارستان ۳ تن شامل یک دختربچه کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

جاستین ترودو: پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و در این جنگ شکست خواهد خورد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.

ترودو که در یک کنفرانس مطبوعاتی با آندژی دودا رئیس جمهور لهستان شرکت کرده بود گفت: «ولادیمیر پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و جنگی را که آغاز کرده است با شکست تمام خواهد کرد. نه تنها به دلیل شجاعت و استقامتی که اوکراینی‌های شجاع و الهام‌بخش از خود نشان می‌دهند، بلکه همچنین به دلیل اتحاد و قاطعیت کشورهای متحد.»

بریتانیا شرایط صدور ویزا برای پناهجویان اوکراینی را تسهیل می‌کند

پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، گفته است که این کشور شرایط ورود سختگیرانه خود را برای پناهندگان اوکراینی تسهیل خواهد کرد.

این مقام بلندپایه دولتی گفته است از این پس آن دسته از پناهجویان اوکراینی که پاسپورت دارند می‌توانند به صورت آنلاین برای ورود درخواست دهند و وارد خاک بریتانیا شوند. دریافت جزئیات بیومتریک از آن‌ها تنها بعد از آن که به بریتانیا رسیدند انجام خواهد شد.

دولت بریتانیا پیشتر به دلیل سختگیری، کندی بروکراتیک و صدور «تن‌ها ۷۶۰ ویزا» برای پناهجویان اوکراینی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

خنثی‌سازی یک بمب منفجرنشده در اوکراین

سازمان خدمات اضطراری کشوری (مدیریت بحران) اوکراین روز چهارشنبه تصاویری از خنثی‌سازی یک بمب منفجرنشده در منطقه چرنیهیوی این کشور را منتشر کرد.

به گفته مقامات این سازمان، این بمب هنگام حمله هوایی روسیه روز پنجشنبه ۳ مارس (۱۲ اسفند) که منجر به کشته شدن ۴۷ غیرنظامی شد توسط یک جنگنده روس شلیک شده است.

سازمان عفو بین‌الملل احتمال می‌دهد بمباران چرنیهیو توسط هواپیما‌های روس جنایت جنگی محسوب شود و از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است در این باره تحقیق کند.

پوتین: فشار‌های اقتصادی بر روسیه باعث بالا رفتن بیشتر قیمت جهانی مواد غذایی خواهد شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است در صورت ادامه فشار‌های اقتصادی بین‌المللی بر این کشور قیمت جهانی مواد غذایی افزایش بیشتری خواهد یافت.

روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه کود شیمیایی در جهان به شمار می‌رود.

پیشتر سوین توره هولستر، رئیس شرکت نروژی یارا اینترنشنال که کود مورد نیاز در بیش از ۶۰ کشور دنیا را تامین می‌کند، جنگ اوکراین را «تهدیدی جدی و فاجعه‌بار برای زنجیره جهانی تامین مواد غذایی» خوانده بود. این شرکت بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کود را از روسیه وارد می‌کند.

قیمت کود شیمیایی پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین هم به علت زیاد شدن شدید نرخ گاز، بالا رفته بود.

روسیه از بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی تعلیق شد

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، که عملاً به عنوان بانک مرکزی برای بانک‌های مرکزی کشور‌های صنعتی محسوب می‌شود، در پی حمله روسیه به اوکراین بانک مرکزی روسیه را تعلیق کرده است.

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد کلیه خدمات خود را در روسیه متوقف کرده و با همراهی با تحریم‌های بین‌المللی، اجازه دور زدن تحریم‌ها از طریق این بانک را به روسیه نخواهد داد.

۶۳ بانک مرکزی از جمله فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا عضو بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند. این بانک در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و هدف آن حمایت از سیاست‌های پولی و ثبات مالی بانک‌های مرکزی از طریق همکاری بین‌المللی است.

از سوی دیگر گلدمن ساکس، شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی، نیز اعلام کرد که فعالیت‌هایش را در روسیه خاتمه می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا: روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین «ضعیف‌تر» شده است

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ناتو به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین «قوی‌تر» و روسیه «ضعیف‌تر» شده است.

خانم هریس با اشاره به «جنایت‌ها» علیه غیرنظامیان در اوکراین، از جمله بمباران یک بیمارستان کودکان، از درخواست‌ها برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره وقوع جنایات جنگی در جریان حمله روسیه حمایت کرد، هرچند نخواست مستقیماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کند.

خانم هریس گفت: «اتحاد ناتو قوی‌تر از گذشته است و روسیه به دلیل کاری که پوتین انجام داد ضعیف‌تر شده است. این برای ما کاملاً واضح است.»

در این جلسه آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، نیز با بیان اینکه «ما باید اوکراین را نجات دهیم» گفت: «ما باید تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کنیم. ما نمی‌توانیم فعالیت‌های نظامی که ویژگی‌های یک نسل‌کشی را دارد تحمل کنیم.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، خبر از تشکیل یک کارگروه ویژه در وزارت دادگستری ایالات متحده برای بررسی این موضوع داد.

نواختن آهنگ شاد «نگران نباش» توسط نوازندگان اوکراینی مقابل اپرای اودسا

یک ارکستر کوچک اوکراینی در نزدیکی سنگر‌های جلوی ساختمان اپرای اودسا به نواختن بی‌کلام ترانه‌های شاد پرداخت.

از جمله این آهنگ‌ها، ترانه «نگران نباش» بابی مک‌فرین بود که در جمع محدود رهگذران خیابان‌ها خلوت این شهر بندری نواخته شد.

شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین بندری استراتژیک در ساحل دریای سیاه است.

داوطلبان برای دفاع از این بندر و جلوگیری از پیشروی نیرو‌های روس به سنگرسازی در این شهر، از جمله در مقابل ساختمان اپرا دست زده‌اند.

سازمان ملل: بیش از ۲.۳ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز حمله نظامی روسیه ۲.۳ میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور گریخته‌اند.

این نهاد اضافه کرده است با ادامه وضعیت کنونی ممکن است این تعداد به زودی به ۴ میلیون نفر برسد.

بنابر آمار منتشره، تا کنون بیش از ۱.۴ میلیون نفر به لهستان، ۲۱۴ هزار نفر به مجارستان، بیش از ۱۶۵ هزار نفر به اسلواکی، ۸۴ هزار نفر به رومانی و بیش از ۸۲ هزار نفر به مولداوی رفته اند. در حالی که نزدیک به ۲۶۰ هزار پناهجوی دیگر نیز به سایر کشور‌های اروپایی نقل مکان کرده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که ۹۷ هزار نفر هم به روسیه گریخته اند که اکثر آن‌ها قبل از آغاز رسمی جنگ از دو منطقه خودمختار دونتسک و لوهانسک بین ۱۸ تا ۲۳ فوریه به روسیه رفته‌اند.

بمباران بیمارستان کودکان ماریوپل در اوکراین؛ اتحادیه اروپا ارتکاب «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه بمباران بیمارستان کودکان در شهر محاصره‌شده ماریوپل را یک «جنایت جنگی نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.

آقای بورل در توییتی با یادآوری «ضرورت» سازماندهی کریدور‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان گفت: «ماریوپل در محاصره است... حملات هوائی به محله‌های مسکونی و مسدود کردن کاروان‌های کمک توسط نیرو‌های روسی باید فورا متوقف شود.»

در جریان بمباران بیمارستان کودکان ماریوپل در روز گذشته ۳ تن شامل یک دختربچه کشته و ۱۷ تن دیگر نیز زخمی شدند.

نیمی از جمعیت کی‌یف از شهر گریخته‌اند

شهرداری کی‌یف اعلام کرد که از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون تقریبا نیمی از ساکنان پایتخت از شهر گریخته‌اند.

ویتالی کلیچکو که به عنوان قهرمان سابق بوکس جهان نیز چهره‌ای شناخته شده است در گفتگو با تلویزیون دولتی اوکراین گفت که از هر دو شهروند ساکن کی‌یف، یک نفر شهر را ترک کرده و جمعیت کنونی پایتخت اکنون حدود ۲ میلیون نفر است.

چاووش‌اوغلو: دیدار احتمالی پوتین با زلنسکی در گفتگو‌های آنتالیا مطرح شد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست سه جانبه آنکارا که روز پنجشنبه با حضور وی و وزاری خارجه روسیه و اوکراین برگزار شد احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرد.

وی سپس یادآور شد که طرف اوکراینی تمایل خود را برای حضور دوباره در نشستی مشابه با میانجی‌گری ترکیه اعلام کرد.

چاووش اوغلو همچنین گفت که در کنار مباحث مطرح شده در نشست روز پنجشنبه موضوع دیدار احتمالی میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی سپس یادآور شد که در این نشست موضع کشورش مبنی بر لزوم باز ماندن دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامیان و کمک‌رسانی به آن‌ها را مورد تاکید قرار داده است.

شولتس و ماکرون خطاب به پوتین: راه حل بحران از مذاکره میان روسیه و اوکراین بیرون می‌آید

رهبران فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب به وی تاکید کردند که راه حل جنگ و بحران کنونی از «مذاکرات میان مسکو و کی‌یف» بیرون می‌آید.

یک منبع نزدیک به دولت آلمان در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت که دو رهبر اروپایی ضمن تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران کنونی از راه مذاکره مستقیم میان اوکراین و روسیه، خواستار برقراری فوری آتش بس شدند.

کرملین در باره بمباران بیمارستان ماریوپل از ارتش اطلاعات خواست

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که از ارتش در خصوص بمباران ساختمان زایشگاه شهر ماریوپل که به گفته مقامات محلی در جریان حمله هوایی جنگنده‌های روس ویران شده پرس و جو خواهد کرد.

سرگئی لارووف در کنفرانس خبری پس از ملاقات خود با دیمیتری کولبا با اشاره به این حمله گفته بود طبق اطلاعات دریافت شده زایشگاه ماریوپل به پایگاه ملی‌گرا‌های افراطی اوکراین تبدیل شده بود

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جریان یک کنفرانس خبری کوتاه گفت: «ما لزوماً از نظامیان خود در این خصوص پرس و جو خواهیم کرد، زیرا مانند شما اطلاعات روشنی درباره آنچه اتفاق افتاده نداریم.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پیش‌تر حمله ارتش کشورش به بیمارستان اطفال در ماریوپل را تکذیب کرده و مدعی شده که آنچه هدف قرار گرفته ساختمان یک زایشگاه قدیمی و متروکه بوده که به محل استقرار نیرو‌های اوکراینی تبدیل شده بود.

لاوروف: به اوکراین حمله نکرده‌ایم!

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه در آنتالیای ترکیه از ادامه مذاکره با اوکراین استقبال کرد و تاکید کرد که گفتگوها باعث خواهد شد «راه حلی برای بحران در منطقه» پیدا شود.

وی همچنین گفت که عملیات نظامی «مطابق برنامه» پیش می رود.

لاوروف کشورهای غربی را متهم کرد که با در اختیار گذاشتن «هزاران راکت انداز» به اوکراین، هواپیماهای غیرنظامی را تهدید می‌کنند. او گفت که مناقشه با اوکراین «ممکن است سال‌ها طول بکشد.»

سرگئی لاوروف سپس ضمن تاکید بر ادامه گفتگوها برای حل بحران موجود تحویل سلاح از سوی کشورهای غربی به کی‌یف را «بسیار خطرناک» خواند.

لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لوهانس نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی آمریکا در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بیانجامد. ما نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی عملیات پنهانی آنها ببندیم.»

وزیر خارجه روسیه همچین تاکید کرد که اوکراین و «کشورهایی که از آن دفاع می‌کنند» باید «مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.»

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپول گفت: «روسیه در شورای امنیت با سند و مدرک نشان داد که چه حرکاتی باعث شد حمله کنیم، نشان دادیم که از چند روز پیش بیمارستان تخلیه و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.»

وی همچین در این خصوص افزود که زایشگاه ماریوپل به پایگاهی برای ملی‌گرایان اوکرانی تبدیل شده بود.

پایان گفتگوی وزاری خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا/ برای برقراری آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد

سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین در پایان نشست سه جانبه آنتالیا که به ابتکار آنکارا و با حضور مولود چاووش اوغلو، رئیس دیپلماسی ترکیه برگزار شد در دو کنفرانس خبری مجزا روبروی خبرنگاران نتایج گفتگوهای انجام شده را تشریح کردند.

دیمیتری کولبا در این خصوص تاکید کرد که برای اهداف بشردوستانه و کمک به ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه شهروندان کشورش از مناطق نبرد در این نشست شرکت کرده اما سرگئی لاوروف، همتای روس وی تعهد خاصی در این زمینه نداد و هرگونه تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط انسانی را به مقامات مسئول در کشورش و در میادین نبرد ارجاع داد.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که در زمینه برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد و آقای لاوروف در این زمینه نیزتصمیم‌گیری را به مقامات ذی‌صلاح در مسکو ارجاع داد.

دیمیتری کولبا در پایان یادآور شده که حاضر است برای تلاش در جهت پایان دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفتگویی با همتای روس خود داشته باشد.

مسکو پنتاگون را به تامین مالی تحقیقات در زمینه سلاح های بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه آمریکا را به تامین مالی برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد و مدعی شد که شواهدی دال بر این موضوع در آزمایشگاه های اوکراین پیدا کرده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری ضمن طرح این ادعا تصریح کرد:«هدف این تحقیقات بیولوژیکی که با بودجه پنتاگون در اوکراین انجام شده ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه عوامل بیماری‌زا بوده است.»

وی همچنین مدعی شد که ملی گرایان اوکراینی با استفاده از مواد سمی در تدارک اقداماتی تحریک آمیز هستند تا زمینه طرح اتهاماتی را علیه روسیه برای استفاده از تسلیحیات شیمیایی فراهم کنند.

وزارت امور خارجه اوکراین از آغاز نشست آنتالیا خبر داد

سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین دقایقی پیش با انتشار توییتی آغاز نشست سه جانیه میان دیمیتری کولبا، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو را اعلام کرد.

سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین دقایقی پیش در نشستی با میانجی‌گری مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفتگوهای خود در آنتالیا آغاز کردند.

منابع خبری در روسیه با اشاره به این نشست که در حاشیه یک همایش دیپلماتیک در آنتالیا برگزار می‌شود از آغاز ملاقات وزرای خارجه روسیه و اوکراین خبر داده‌اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتشار پستی در تلگرام از آغاز این نشست خبر داد

اوکراین گشایش هفت دالان انسانی برای تخلیه غیرنظامیان را تایید کرد

دولت اوکراین روز پنجشنبه از گشایش هفت دالان انسانی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق نبرد و شهرهای بزرگ خبر داد.

بندر ماریوپل یکی از این شهرهاست که عملیات تخلیه غیرنظامیان روز چهارشنبه بنا به ادعای مقامات اوکراینی به دلیل نقض آتش‌بس از سوی ارتش روسیه متوقف شده بود.

دلودیمیر زلنسکی پیش‌ از این ضمن اشاره به تخلیه بیش از ۳۵هزار تن از ساکنان چند شهر بزرگ کشورش، از بازگشایی شش دالان انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان از شهرهای کی‌یف، سومی، انرهودار، ماریوپل، ایزیوم و ولنواها خبر داده بود.

فرماندار منطقه گفت که افراد تخلیه شده در حال حاضر شروع به ترک شهر سومی در شمال شرقی کرده اند.

آخرین گزارش‌ها از شهر سومی در شمال شرق اوکراین حکایت از آن دارد که ساکنان هم اکنون مشغول ترک شهر هستند.

بیش از ۱۰ هزار نفر روز چهارشنبه از شهرهای اطراف کی‌یف تخلیه شدند

در حالی که آخرین گزارش‌ها در بامداد روز پنجشنبه از تشدید درگیری‌ها در مناطق نزدیک به پایتخت اوکراین حکایت داشت، یک مقام ارشد دولتی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که دست کم بیش از ۱۰ هزار نفر روز گذشته از شهرهای اطراف کیف تخلیه شدند.

دیدار جداگانه هیئت‌های روس و اوکراینی با وزیر خارجه ترکیه در آنتالیا

وزرای خارجه روسیه و اوکراین پیش از نشست سه جانبه‌ای که قرار است امروز با حضور همتای ترک آنها در آنتالیا برگزار شد به صورت جداگانه با مولود چاووش اوغلو دیدار و گفتگو کردند.

این نشست که در حاشیه مجمع دیلپماسی آنتالیا برگزار خواهد شد نخستین رویارویی سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

شهرداری ماریوپل: سه نفر از جمله یک دختربچه در بمباران بیمارستان اطفال جان باختند

در حالیکه سفیر روسیه در سازمان ملل متحد حمله به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل را «خبر جعلی» خوانده، مقامات مسئول در این شهر بندری روز پنجشنبه اعلام کردند که در جریان این حمله دست کم سه نفر از جمله یک دختربچه اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش قبلی از تبعات این حمله که روز چهارشنبه منتشر شده بود از مجروح شدن دست کم ۱۷ نفر حکایت داشت.

روسیه بمباران بیمارستان تخصصی کودکان در ماریوپل را تکذیب کرد

روسیه روز پنجشنبه اتهامات مطرح از سوی مقامات اوکراینی مبنی بر بمباران یک بیمارستان تخصصی اطفال در ماریوپل را رد کرد و آنرا «اخبار جعلی» خواند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با طرح این استدلال که ساختمان هدف قرار گرفته یک زایشگاه متروکه و قدیمی بوده و تحت اشغال نیروهای اوکراینی درآمده بود، گفت: «اخبار جعلی اینگونه متولد می‌شوند.»

سفیر روسیه در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب همزمان با حمله به بیمارستان کودکان ماربوپل آنرا هولناک خواند و تاکید کرد کرد که غیرنظامیان سنگین‌ترین بهای جنگی را می‌پردازند که هیچ ارتباطی با آنها ندارد.

بیست و هفت کشور اروپایی راه‌های کاهش وابستگی انرژی به روسیه را بررسی می‌کنند

سران کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا طی نشستی دو روزه که از پنجشنبه ۱۰ مارس در ورسای آغاز می‌شود راه‌های کاهش وابستگی به روسیه در زمینه انرژی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

در پیش‌نویس بیانیه‌ای که پیش از اجلاس تهیه و منتشر شد، آمده است: «جنگ تجاوزکارانه روسیه یک تغییر اساسی در تاریخ اروپا است.»

در بخش دیگری از این متن تاکید شده است: «در پی مواجه با بی ثباتی فزاینده، رقابت استراتژیک و تهدیدات امنیتی، تصمیم گرفته ایم مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود برعهده گیریم و برای اقداماتی جدید در زمینه ایجاد حاکمیت اروپایی، کاهش وابستگی و تهیه برنامه ای در مسیر رشد و سرمایه گذاری برای سال ۲۰۳۰ چاره اندیشی کنیم.»

ورود وزرای خارجه روسیه و اوکراین به ترکیه

سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین برای شرکت در نشستی سه جانبه با حضور مولود چاووش اوغلو، رئیس جمهوری ترکیه وارد آنتالیا شدند.

مقامات کی‌یف و مسکو پیش از این چندین بار در طول مناقشه شرق اوکراین با یکدیگر ملاقات کرده‌اند، اما این نخستین بار پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه است که روسای دیپلماسی دو کشور برای گفتگو بر سر این بحران رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

مذاکرات بین کی‌یف و مسکو تاکنون به برقراری چند آتش‌بس محلی و بازکردن دالان‌های انسانی برای تخلیه ساکنان منجر شده است؛ اما روسیه کماکان از سوی مقامات اوکراینی به نقض این توافق‌ها متهم می‌‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین شامگاه چهارشنبه در توییتی نوشت: «دیمیترو کولبا برای گفتگو درباره توقف درگیری‌ها و پایان تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین وارد آنتالیا شد.»

شهر سومی زیر بمباران ارتش روسیه

شهر سومی واقع در شمال شرق اوکراین از بامداد روز پنجشنبه بار دیگر هدف بمباران جنگنده‌های ارتش روسیه قرار گرفت.

یک مقام دولتی در استان سومی ضمن تایید این خبر یادآور شد که هواپیماهای جنگی روسیه مناطق مختلف شهر سومی، مرکز این استان را بمباران کردند.

آخرین گزارش‌ها حکایت از آن داد که دست کم سه غیرنظامی از جمله یک نوجوان سیزده ساله و دو زن در جریان بمباران شهر سومی و مناطق اطراف آن کشته شدند و به بخشی از خطوط گاز شهر نیز آسیب وارد آمده است.

زلنسکی: بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ تخلیه شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.

گفته می‌شود که قرار بوده که در این عملیات که روز پنجشنبه نیز دنبال خواهد شد دست کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی تخلیه شوند اما شرایط جنگی و رعایت نکردن آتش‌بس وعده داده شده مانع تحقق این هدف شده است.

کمک بزرگ مالی به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

قانونگذاران در مجلس نمایندگان کنگره یک طرح ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای کمک فوری به اوکراین را تصویب کرده اند.

این بسته که انتظار می رود در روزهای آینده در سنا تصویب شود حدود نیمی از این پول را به بودجه دفاعی اوکراین اختصاص می دهد و نیم دیگر صرف کمک به پناهجویان می شود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستار ده میلیاردلار کمک برای اوکراین از کنگره شده بود.

مقام اوکراینی: سه غیرنظامی در گلوله باران 'سومی' کشته شدند

گزارش ها حاکی از حملات شبانه به شهر اوختیرکا در منطقه "سومی" (Sumy) در شمال شرقی سوریه است.

یک مقام اوکراینی می گوید که این حملات باعث مرگ حداقل سه نفر - یک پسر سیزده ساله و دو زن - شده است.

دمیترو ژیویتسکی رئیس بخشداری منطقه گفت که بمباران روسیه درست بعد از نیمه شب روی داد و به محلات مسکونی و همچنین تاسیساتی مانند خطوط گاز اصابت کرد.

قطع همکاری چند شرکت بزرگ دیگر با روسیه

ری‌یو تینتو شرکت عظیم فلزات و معدنکاری درحال قطع همکاری با روسیه است.

یک سخنگوی این شرکت بریتانیایی-استرالیایی که مقر آن در لندن است به رویترز گفت این شرکت "درحال پایان دادن به کلیه روابط تجاری است که با کسب و کارها در روسیه دارد."

این درحالی است که مدیر بخش مس این شرکت پیشتر در یک کنفرانس انرژی گفته بود که قطع کلیه واردات از روسیه برای شرکت "خیلی دشوار" خواهد بود.

همزمان شرکت ماشین آلات سنگین کاترپیلار و جان دیر درحال معلق کردن همکاری با شرکای خود در روسیه هستند.

کاترپیلار گفت که فعالیت در مراکز تولیدش در روسیه "بیش از پیش مشکل شده است، از جمله به دلیل اختلال در زنجیره عرضه و تحریم ها."

جان دیر هم گفت که ماشین آلات آن دیگر به روسیه یا بلاروس صادر نخواهد شد. بلاروس از حمله روسیه به اوکراین حمایت می کند.

کاترپیلار و جان دیر همچنین گفتند به عملیات امدادرسانی در اوکراین کمک مالی خواهند کرد.

سایر تولیدکنندگان عمده مانند کوماتسو، هیتاچی و جی سی بی قبلا صادرات به روسیه را قطع کرده اند.

آمریکا تخمین می زند بیش از پنج هزار سرباز روسیه کشته شده باشند

مقام های آمریکایی تخمین می زنند که شما سربازان کشته شده روسیه در دو هفته نخست جنگ در اوکراین بین پنج هزار تا شش هزار نفر باشد.

این مقام ها به شبکه سی بی اس آمریکا گفته اند که شمار سربازان مجروح روسیه بین پانزده هزار تا هجده هزار نفر رقم زده می شود. اساس این فرض این است که شمار زخمی ها معمولا سه برابر شما کشته ها در جنگ است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این را "تلفاتی خیلی خیلی قابل توجه" توصیف کرد و آن را با نرخ مرگ در نبردهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین ادعا می کند که دوازده هزار سرباز روسیه کشته شده اند. روسیه هفته پیش شمار سربازن کشته شده در اوکراین را کمتر از پانصد نفر اعلام کرد.

اما گرد و غبار جنگ و پروپاگاندا تایید همه این ادعاها را دشوار می کند.

هریس وارد لهستان شد

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا وارد ورشو شده است و فرصت خواهد داشت درباره انتقال جت های جنگنده به اوکراین مستقیما با رهبران لهستان گفت و گو کند.

این موضوع باعث اختلاف در میان اعضای ناتو شده است.

لهستان روز سه شنبه پیشنهاد کرد میگ های ۲۹ خود را در اختیار آمریکا بگذارد تا بعد به اوکراین منتقل شوند. اما آمریکا این پیشنهاد را "غیرعملی" خواند و رد کرد.

پیشتر در روز چهارشنبه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون حتی پیشتر رفت و چنین اقدامی را "با ریسک بالا" توصیف کرد چون می تواند بحران را تشدید کند.

یک مقام ارشد آمریکایی پیش از سفر خانم هریس گفت که موضوع جت های جنگنده لهستان "مسلما" در جریان ملاقات های او در ورشو مطرح خواهد شد.

ورود وزرای خارجه اوکراین و روسیه به آنتالیا برای مذاکرات صلح

دمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین برای مذاکرات صلح با روسیه وارد ترکیه شده است.

این مذاکرات قرار است روز پنجشنبه به دعوت مولود چاوش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه در شهر آنتالیا انجام شود.

پیشتر در روز چهارشنبه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم درحال ورود به ترکیه مشاهده شد.

این مذاکرات سه جانبه اولین دیدار دیپلمات های ارشد دو کشور از زمان حمله دو هفته قبل روسیه به اوکراین است.

اوکراین برای ثبت 'جنایات' روسیه وبسایت ایجاد کرد

رئیس جمهور اوکراین می گوید که دولت وبسایتی برای ثبت ادعاهای مربوط به "جنایات و موارد نقض حقوق بشر" توسط روسیه در اوکراین ایجاد کرده است.

این خبر ساعاتی پس از آن اعلام می شود که روسیه به بمباران یک بیمارستان زنان و زایمان و اطفال در ماریوپل متهم شد.

آندری یرماک رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی گفت که این وبسایت "اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر توسط فدراسیون روسیه را جمع آوری و پردازش خواهد کرد."

این سایت از مردم می خواهد پرسشنامه ای را در ارتباط با مشاهدات خود در این باره پر کنند و عکس ها و ویدئوهای خود را ضمیمه آن کنند.

یرماک گفت که از این شواهد در دادگاه اروپایی حقوق بشر (ای سی اچ آر) و دیوان بین المللی عدالت (آی سی جِی) استفاده خواهد شد.

این دو نهاد روز دوشنبه گفتند که "در سریعترین زمان ممکن" درباره درخواست اوکراین برای صدور دستوری اضطراری برای توقف فوری خصومت ها از سوی روسیه تصمیم خواهند گرفت.

دیوان بین المللی کیفری (آی سی سی) هم به طور جداگانه مشغول تحقیق درباره وقوع احتمالی جنایات جنگی توسط روسیه در جنگ اوکراین است.

کاخ سفید: روسیه ممکن است در اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده کند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می گوید که روسیه ممکن است در اوکراین از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کند.

خانم ساکی همچنین در توییتی از روسیه به خاطر انتشار "ادعاهای کذب" دایر بر اینکه آمریکا درحال توسعه سلاح های شیمیایی در اوکراین است انتقاد کرد.

او گفت که روسیه ممکن است درحال فراهم کردن زمینه استفاده از سلاح های شیمیایی با بیولوژیکی در اوکراین باشد، هرچند شواهدی ارائه نکرد.

او گفت: "حالا که روسیه این ادعاهای کذب را مطرح کرده و چین هم ظاهرا این پروپاگاندا را تایید کرده است، همه ما باید مواظب باشیم شاید روسیه بخواهد از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده کند یا در یک عملیات هشدار ساختگی آنها را به کار ببرد."

پیشتر در روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای اوکراینی حدود هشتاد تن آمونیاک را به زولوچیف در خارکیف منتقل کرده اند.

ویکتوریا نولاند معاون وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در نشست یک کمیته کنگره گفته بود که آمریکا به اوکراین کمک می کند از مراکز تحقیقات بیولوژیکی در کشور خود در برابر تصرف بالقوه توسط روسیه حفاظت کنند.

زلنسکی حمله به بیمارستان را 'جنایت جنگی' خواند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حمله روز چهارشنبه به بیمارستان اطفال و زنان و زایمان در ماریوپل را "جنایت جنگی" خوانده است.

در این حمله حداقل هفده نفر زخمی شده اند.

آقای زلنسکی در تازه ترین نطق ویدئویی خود از کی یف گفت: "فدراسیون روسیه چه طور کشوری است که از بیمارستان ها و بیمارستان های زنان و زایمان می ترسد و آنها را ویران می کند؟"

او ادامه داد: "آیا کسی در بیمارستان زنان و زایمان با روس زبان ها بدرفتاری کرده؟ این چه بود؟ آیا این هم 'نازی زدایی' بیمارستان بود؟"

او گفت: "همه کارهایی که مهاجمان با ماریوپل می کنند از قبل هم ورای جنایتی شنیع بوده."

"امروز ما باید در محکوم کردن این جنایت جنگی روسیه، که همه شرارتی را منعکس می کند که متجاوزان به سرزمین ما آورده اند، هم صدا باشیم."

او گفت که حمله به این بیمارستان "بار دیگر اثبات می کند که نسل کشی اوکراینی ها در جریان است."

او همچنین گفت که مردم در زیر آوار به تله افتاده اند.

اوکراین می گوید که این حمله در ساعاتی که قرار بود آتش بس رعایت شود انجام شد.

نگرانی اوکراین از قطع برق تاسیسات چرنوبیل

دولت اوکراین می گوید که جریان برق نیروگاه سابق اتمی در چرنوبیل بعد از نبردها در این محل قطع شده است، به طوری که سوخت محدودی برای ژنراتورهای پشتیبان وجود دارد.

از الکتریسیته برای خنک کردن سوخت مصرف شده هسته ای در این تاسیسات، که در سال ۱۹۸۶ صحنه بدترین حادثه اتمی در جهان بود، استفاده می شود.

آژانس اتمی سازمان ملل (IEAE) می گوید تهدیدی حیاتی متوجه ایمنی این تاسیسات نیست.

با این حال اُلکساندر هارچنکو مشاور وزیر انرژی اوکراین به بی بی سی گفته است که دولت اوکراین دیدگاه متفاوتی دارد. اوکراین وضعیت را خطرناک می داند و از روسیه می خواهد اجازه ورود کارشناسان برای تعمیر خطوط برق را بدهد.

*وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در یک کنفرانس مشترک خبری بار دیگر در برابر درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور مقاومت کردند و گفتند که "هدفشان پایان جنگ است، نه گسترش آن."

*به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل آخرین تخمین ها نشان می دهد بیش از ۵۰۰ اوکراینی کشته و بیش از ۹۰۰ نفر مجروح شده اند.

*آمریکا پیشنهاد لهستان برای انتقال جت های جنگنده به اوکراین از طریق پایگاه هوایی آمریکا در آلمان را به عنوان اقدامی "با ریسک بالا" رد کرده است.

*ارتش بریتانیا می گویند شمار کوچکی از سربازان آن با سرپیچی از دستور برای نبرد به اوکراین رفته اند.

زلنسکی: اگر غرب اقدام نکند میلیون ها نفر خواهند مرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته است که اگر جهان "پیش از آنکه دیر شود" به اوکراین کمک نکند ممکن است "میلیون ها نفر بمیرند."

او در مصاحبه ای با اسکای نیوز درخواست خود برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش را تکرار کرد.

او از رهبران جهان خواست سریعتر عمل کنند: "منتظر نمانید چندین بار از شما بخواهم، یک میلیون بار از شما بخواهم. آسمان را ببندید."

کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرده اند چون می تواند به جنگ مستقیم آنها با روسیه منجر شود.

زلنسکی گفت که کشورهای غربی نهایتا منطقه پرواز ممنوع ایجاد خواهند کرد، اما فقط زمانی که "جنگ جهانی سوم" شروع شده باشد و "آن وقت دیگر دیر است."

اوکراین می گوید روسیه حدود ۴۰۰ نفر را در خرسون بازداشت کرده

ستاد مشترک ارتش اوکراین ادعا کرده است که صدها نفر در جریان اعتراضات در شهر خرسون توسط نیروهای امنیتی روسیه بازداشت شده اند.

مقام ها در گزارشی درباره آخرین تحولات نظامی گفتند که افسران روسگِواردیا - نوعی پلیس به شدت نظامی که اکنون به نظر می رسد در اوکراین مستقر شده باشد - حدود ۴۰۰ نفر را در خرسون بازداشت کرده اند.

بی بی سی مستقلا این ادعا را تایید نکرده است و معلوم نیست چه زمانی اتفاق افتاده. با این حال تصاویر ویدئویی تایید شده نشان می دهد که مردم در پایان هفته در این شهر علیه نیروهای روسیه تظاهرات کردند.

افسران روسگِواردیا - یا همان گارد ملی - مستقیما به ولادیمیر پوتین گزارش می دهند و وظیفه آنها مقابله با جرایم سازمان یافته و کنترل تظاهرات است.

نگرانی مقام های غربی از استفاده روسیه از سلاح های غیرمتعارف

مقام های غربی می گویند که "خیلی نگران" خطر اوج گیری تنش در جنگ روسیه و اوکراین هستند.

آنها به خصوص در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح های غیرمتعارف ابراز نگرانی می کنند. اشاره آنها به احتمال زیاد به سلاح های شیمیایی است هرچند این اصطلاح شامل سلاح تاکتیکی (کوچک) هسته ای، سلاح های بیولوژیکی و بمب های کثیف می شود.

یک مقام غربی گفت: "ما دلایل محکمی برای این نگرانی داریم."

آنها گفتند نگرانی آنها تا حدودی از این واقعیت نشات می گیرد که در سایر جنگ ها، به خصوص سوریه، که روسیه در آن شرکت داشته، متحدان مسکو از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده اند.

کاخ سفید و پنتاگون بار دیگر ارسال جنگنده برای اوکراین را رد کردند

کاخ سفید می‌گوید به رغم اختلاف نظری که اخیرا میان این کشور و لهستان پیش آمده، روابط دو کشور همچنان نزدیک و گرم است.

اختلاف نظر اخیر میان ورشو و واشنگتن بر سر مساله چگونگی استفاده از هواپیماهای جنگنده روسی برای کمک به ارتش اوکراین به وجود آمد.

اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که به رغم اختلاف، در گرمی روابط دو کشور خللی ایجاد نشده است.

لهستان اخیرا به شکل دور از انتظاری پیشنهاد کرد که جنگنده‌های روسی‌ میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد. آمریکا این پیشنهاد را رد کرد.

ظاهرا علت پیشنهاد لهستانی‌ها این بود که امیدوار بودند آمریکایی‌ها این هواپیماها را به دست خلبانان اوکراینی برسانند که گویا با هواپیماهای روسی بیشتر آشنا هستند.

اما خانم ساکی گفت: «چطور می‌توان به اوکراین هواپیما فرستاد بدون اینکه تنش به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند؟»

جان کربی سخنگوی پنتاگون هم گفت آمریکا انتقال جنگنده به اوکراین را تسهیل نخواهد کرد اما آماده همکاری با متحدانش برای تقویت توانایی های دفاعی اوکراین به سایر روش هاست.

او گفت که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا این پیام را به همتای لهستانی خود رسانده است.

منبع: یورونیوز و بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
23
8
جالبه، اینهمه بلا بر سر یمن و سوریه و عراق میآمد نه تنها جیکتان در نمیآمد بلکه تجهیزات نظامی جنایتکاران از همین کشورهای غربی تامین میشد. امیدواریم خداوند نسل همه جنایتکاران برسر هر قشر چه آسیایی و چه غربی و اروپایی را نابود کند.
لااله الالله
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
1
19
تقصیر آمریکا اسرائیل انگلیس ناتو است
والبته پوتین نازه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
1
23
حالا کیهان می نویسد خود اوکراینی ها بمباران کردند که رفیق پوتین را بد نام کنند
original roham~
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
3
26
لعنت بر پوتین، مرگ بر روسیه، مرده باد مزدورانشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
... اینقدر مفلوکی که نمیتونی با هویت خودت نظر ثبت کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
مرگ بر سرمایه داری آمریکای ی
کی قباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
0
17
یه دیکتاتور وجدان نداره پس بنابراین کشتن انسانها ناراحتش نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
2
7
کشورهای دیگر هم شریک جرم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
مخصوصا اونا که به تجاوز نام عملیات ویژه میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
21
4
مدافعان حرم شهید شدن میفهمین کشته شدن شنا هنوز درمورد اوکراین صحبت میکنید منافقهای بی کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
از یه ...کمونیست مثل پوتین ، توقعی جز کشتن کودکان بیمار وجود نداره
تو هم هر کار کنی نمیتونی ددمنشی اربابت رو لاپوشانی کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
14
3
اسرائیل چند واریز کنی رو کشته چرا هیچ مطلبی ندارین فقط درمورد اوکراین عزیزتونه جون اینها از جون هموطناتون عزیزتزه برای شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
5
23
جنگ اوکراین نشان داد که می شود ابر قدرت اتمی دنیا باشی ولی از مردم یک کشور کوچک شکست بخوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
4
16
راستی اگر این ملت و مردم اوکراین نیستند که در مقابل روسیه ایستاده اند پس چه کسانی دارند ۱۵روز در برابر ارتش مجهز پوتین مقاومت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
2
15
مرگ بر متجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
مرگ بر رویاهای آمریکایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
3
8
...خونخوار هست این پوتین کمونیست
افسار بریده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
10
4
آفتاب شده مدافع زلنسکی اسراییلی... اونها دانشجوهای ایرانی رو تحقیر کردن شما بی وجدان ها ازشون حمایت میکنید خدا لعنت کنه ...
ناشناس ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
3
4
تا امروز دو میلیون نفر به کشورهای اروپایی فرار کردند که روز به روز هم بیشتر میشه و اینها نیاز به غذا و اسکان و امنیت دارند که هزینه های کمر شکنی به اروپا تحمیل میکنه .در مورد پیشروی کند روسها خوب باید اول شهرهای کوچیک فتح بشند و در آنجا پلیس نظامی مستقر بشند و نظم و انضباط برقرار بشه و از این شهرهای کوچیک به عنوان پشتیبانی نیروها چه اسکان چه استراحت و تغذیه استفاده بشه و این خودش زمان میبره .سومین مسئله سلاحهای دوش پرتاب پیشرفته هستش که نفرات میتونند در ساختمانها و از پنجرها به سمت تانکها و نفر برها شلیک کنند و فتح این شهرها به وسیله تانک و نفر بر به مثابه خودکشی هست و باید عملیات شناسایی و از بین بردن اینها زمان میبره تا بتونند نیروهای نظامی وارد شهر بشوند و امنیت برقرار کنند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین